Wycieczka do Kielc

W dniach 11-12 września 2017r. uczniowie klas IV-VI wraz z opiekunami p.Anną Cygan, p.Sylwią Nowak oraz p.Agnieszką Soją wybrali się na wycieczkę do Kielc i okolic.

karczówka

Dwudniową eskapadę rozpoczęliśmy w Geoparku Kielce od  zwiedzania z przewodnikiem Galerii Ziemi i wysłuchaniu dewońskiej opowieści oraz tego, co działo się po tym okresie ze skałami dewońskimi.

Mogliśmy wejść do specjalnej Kapsuły i obejrzeć seans w Symulatorze 5D.
Wizyta w tym obiekcie zakończyła się warsztatami wstępnej obróbki skał, podczas których poznaliśmy tajniki ręcznego szlifowania i polerowania skał świętokrzyskich. W ten sposób stworzyliśmy sobie pamiątkę z Centrum Geoedukacji, w postaci pierwszego osobistego szlifu, którą każdy zabrał do domu. Ponieważ Geopark miał być w tym dniu zamknięty i specjalnie dla naszej grupy zorganizowano dyżury, jeszcze raz serdecznie DZIĘKUJEMY PANI KAROLINIE CIEPLICKIEJ oraz Kierownikowi Centrum Geoedukacji PANU MICHAŁOWI POROS za możliwość skorzystania z wizyty w Waszym obiekcie.
Następnie zgodnie z planem spotkaliśmy się z przewodnikiem świętokrzyskim p.Dominikiem Kowalskim (http://zamekcheciny.pl/dominik-kowalski/), który świetnie przedstawił nam obiekty Muzeum Wsi Kieleckiej oraz historię Zamku w Chęcinach. Spacerując po Parku Etnograficznym w Tokarni podczas pięknej słonecznej pogody mogliśmy podziwiać odtworzony typowy układ osadniczy wiosek z różnych subregionów Kielecczyzny.
 Potem przejechaliśmy do Chęcin, gdzie zwiedziliśmy Ruiny Zamku. Zwiedzana przez nas twierdza podzielona była na dwie części, zamek dolny na którym znajdowała się studnia i kwadratowa baszta oraz jedno z dwóch wejść. Tu też była możliwość zrobienia sobie zdjęcia w wyrabianych na zamku elementach rycerskiej garderoby. Co jakiś czas odbywały się też wystrzały z armaty lub hakownicy.

Na górnym zamku znajdowały się dwie pozostałe baszty. Oprócz tego mieścił się tu też skarbiec, gdzie przez pewien okres znajdowały się bogactwa koronne oraz pozostałości po budynku mieszkalnym. W tej części zamku znajdowała się również galeria polskich herbów szlacheckich.

Przekonaliśmy się, że zamek w Chęcinach to ciekawa atrakcja. Sam zamek, mimo iż jest stosunkowo niewielki jest bardzo dobrze zagospodarowany. Bez wątpienia panował tu średniowieczny klimat, który mogliśmy odczuć między innymi przez to, że pracownicy ubrani byli w epokowe stroje.

Drugi dzień, po pełnym wrażeń noclegu na Karczówce, rozpoczęliśmy od zwiedzania Muzeum Zabawy i Zabawek w Kielcach oraz wizyty w Magii Karmelu

Muzeum prezentowała zabawki historyczne, zabawki etnograficzne, zbiory artystyczne, zabawki współczesne oraz wystawy czasowe (Bohaterowie z ekranu – 70 lat polskiej animacji, Meble kombinowane, Wystawa Pokonkursowa Zabawka Przyjazna Dziecku, Kręć się kółko). Poza tym mogliśmy obejrzeć stałe wystawy, takie jak m.in. Miasto Zabawek czy Świat Modeli.

W trakcie warsztatów w Magii Karmelu dokładnie zobaczyliśmy niezmieniony

od wieków ręczny sposób tworzenia wyrobów z karmelu. Na zakończenie wszyscy uczestnicy na warsztatach zrobili własnego lizaka. Na pamiątkę uczniowie otrzymali Dyplom Małego Karmelarza oraz paczkę cukierków. Było to dla wszystkich wspaniałe i słodkie połączenie nauki i zabawy.

Ostatnią atrakcją wycieczki było Centrum Nauki Leonardo Da Vinci w Podzamczu. Obiekt popularyzował nowoczesną naukę przez zabawę. Tematem wystawy był  zdrowy organizm ludzki – dobrze funkcjonujące ludzkie ciało, które pozwala zachować sprawność fizyczną i umysłową.  Uczestniczyliśmy w warsztatach „Na samą myśl ślinka cieknie”.

Na  wystawę składało się wiele stanowisk multimedialnych i mechatronicznych. Patronem wystawy jest Leonardo da Vinci – twórca najpopularniejszego rysunku na świecie. Mogliśmy też poznać postać włoskiego mistrza oraz ideę idealnych proporcji ludzkiego ciała przy stanowisku poświęconemu „Człowiekowi Witruwiańskiemu”. Przeprowadzaliśmy eksperymenty naukowe poznając tajemnice przyrody.

Na zakończenie zjedliśmy pyszny obiad w Klasztorze Karczówka.