Zakres tematyczny ALBUS

J. Angielski

Zakres tematyczny Albus - J. angielski

Klasa 4 szkoły podstawowej

1. Gramatyka:

  • zaimki osobowe (jako podmiot i dopełnienie) i przymiotniki dzierżawcze,
  • forma dzierżawcza: saxon genitive,
  • liczba mnoga rzeczowników,
  • rodzajnik nieokreślony "a/an" i określony "the",
  • rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, a/some/any,
  • czasownik "to be", "have got", "can", "have",
  • zaimki wskazujące "this/that; these/those",
  • konstrukcje: "there is/isn't", "there are/aren't",
  • przyimki czasu: at, on, in, after, before,
  • przyimki miejsca in, on, at, under, behind, near, next to, in front of, between, opposite,
  • liczebniki główne,
  • zaimki pytające: where, who, when, what, how, why, pytania szczegółowe,
  • pytania ogólne i krótkie odpowiedzi: yes/no,
  • czasowniki: like, love, hate, want, live, make, do, take,
  • zdania pytające, przeczące i oznajmujące w czasie Present simple i Present continous,
  • czas Past simple (czasowniki regularne i podstawowe nieregularne),
  • przysłówki częstotliwości, pozycja przysłówka w zdaniu.

2. Funkcje językowe i słownictwo:

  • pozdrawianie, przedstawianie się,
  • miejsca i działalność człowieka w mieście i na wsi,
  • wskazywanie przedmiotów,
  • wiek i miejsce zamieszkania, dane personalne,
  • cechy wyglądu człowieka: wzrost, fryzura, oczy, appearance adjectives,
  • części ciała człowieka i zwierząt,
  • codzienne czynności, obowiązki domowe,
  • zwierzęta dzikie i domowe, umiejętności i opis zwierząt,
  • zegar, pory dnia, dni tygodnia; nazwy miesięcy i pór roku,
  • charakterystyczne zjawiska pogodowe i typowe dla pór roku,
  • przedmioty niezbędne w szkole, klasa szkolna, nazwy przedmiotów szkolnych,
  • nazwy pomieszczeń w mieszkaniu i domu, meble i wyposażenie, ubrania,
  • spędzanie wolnego czasu, wakacje,
  • rodzina, relacje w rodzinie,
  • praca naszych rodziców,
  • kraje i narodowości.

Klasa 5 szkoły podstawowej

1. Gramatyka:

  • zakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej,
  • zaimki dzierżawcze,
  • przyimki miejsca: beside, above, over,
  • przyimki ruchu,
  • nieregularna liczba mnoga rzeczowników,
  • liczebniki porządkowe,
  • czasy teraźniejsze: Present simple i Present continuous - porównanie,
  • Czas Future simple, wyrażenie "be going to",
  • Czas Past Simple,
  • tworzenie pytań ogólnych i szczegółowych,
  • zaimki pytające: which, whose, why,
  • czasownik: must/mustn’t, have to,
  • rzeczowniki policzalne i niepoliczalne,
  • "many/much, some/any/no", (a) few/(a) little, a lot of, lots of,
  • pytania: "How much?", "How many?",
  • spójniki,
  • stopień wyższy i najwyższy przymiotnika.

2. Funkcje językowe i słownictwo:

  • mój pokój, meble,
  • formułowanie informacji co lubimy, a czego nie lubimy,
  • duże liczby,
  • zajęcia w wolnym czasie, hobby i zainteresowania,
  • części ciała i ubrania,
  • przedmioty w klasie,
  • codzienne czynności, obowiązki domowe,
  • jedzenie i napoje, owoce i warzywa,
  • nazwy posiłków,
  • muzyka i instrumenty muzyczne,
  • zajęcia w wolnym czasie, hobby i zainteresowania, programy telewizyjne,
  • kraje, narodowości i ich języki,
  • typowe miejsca w mieście i poza miastem, krajobrazy, atrakcje wakacyjne,
  • zakaz i obowiązek,
  • formułowanie propozycji wspólnej zabawy i zajęć,
  • porównywanie rzeczy,
  • daty,
  • ceny; pieniądze brytyjskie i amerykańskie, sklepy i zakupy,
  • środki transportu, jak docieramy do szkoły i do innych miejsc,
  • jak dotrzeć do ..., giving directions.

3. Wiedza o krajach anglojęzycznych:

  • Londyn i Nowy York - najciekawsze obiekty turystyczne i najważniejsze fakty o tych miastach,
  • kraje świata, gdzie j. angielski jest językiem ojczystym. (UK, USA, Kanada, Australia, Irlandia, Nowa Zelandia); ich stolice i flagi państwowe, nazwy narodowości żyjących w powyższych krajach, istotne cechy charakterystyczne tych krajów,
  • podział W. Bryt. na 4 kraje.

Klasa 6 szkoły podstawowej

1. Gramatyka:

  • zakres materiału dla klasy IV, V szkoły podstawowej,
  • czasy: Past continuous, Present Perfect simple z ever/never, just/already/yet, for/since,
  • wyrażanie przyszłości: czasy: Future simple, Present continuous i "be going to",
  • porównania z as ...... as,
  • tworzenie przysłówków i ich pozycja w zdaniu,
  • czasownik "would like", "want", "need",
  • czasownik "have", "have to" i "have got",
  • czasowniki modalne: "can, should, would, must, shall",
  • tryb rozkazujący,
  • zaimki "one/ones".

2. Funkcje językowe i słownictwo:

  • szukanie i pytanie o informację,
  • prośba o pozwolenie, odmowa, dawanie pozwolenia,
  • grzeczne prośby i propozycje,
  • praca człowieka, zawody,
  • udzielanie rad, prośba o radę,
  • charakterystyczne miejsca w mieście,
  • sporty, umiejętności sportowe i wydarzenia sportowe, sprzęt sportowy,
  • plany na przyszłość,
  • zdolności i umiejętności,
  • instruowanie i wydawanie poleceń.
  • 3. Wiedza o krajach anglojęzycznych:
  • najważniejsze atrakcje turystyczne USA, W.Bryt. i Australii,
  • angielski jako język światowy,
  • najwybitniejsi współcześni politycy, ludzie kultury i sportowcy z USA, W. Brytanii, Kanady i Australii,
  • najważniejsze święta i festiwale w krajach anglojęzycznych.

Klasa 1 gimnazjum

1. Gramatyka:

  • zakres materiału dla szkoły podstawowej,
  • porównanie czasów: Present simple i Present continuous,
  • strona bierna czasów: (czasy simople),
  • porównanie czasów: Past simple i Past continuous, used to i would,
  • porównanie czasów: Past simple, Present perfect i Present simple,
  • czasowniki modalne: "could, may, might",
  • wyrażenie "be allowed to", "be able to",
  • some/any/no/every i ich złożenia,
  • stosowanie przedimków określonych i nieokreślonych,
  • zdania czasowe,
  • zdania warunkowe I i II typu,
  • spójniki,
  • podstawowe "phrasal verbs",
  • czasowniki "have, go, come",
  • przymiotniki a przysłówki; przymiotniki o przeciwnym znaczeniu.

2. Funkcje językowe i słownictwo:

  • podróżowanie, wakacje, organizacja czasu wolnego,
  • praca, zawody i czynności z nimi związane,
  • opis wyglądu i osobowości człowieka,
  • uczucia i emocje,
  • wyrażanie opinii, planów, zamiarów,
  • jedzenie i jego składniki, sposób przygotowania,
  • opis wydarzeń z przeszłości,
  • technologie informacyjne, komputery,
  • zdrowie, choroby, ich objawy i leczenie, wypadki,
  • pogoda, krajobrazy,
  • formułowanie sugestii i propozycji, akceptowanie lub odmowa,
  • wyrażanie przypuszczenia i prawdopodobieństwa.

3. Wiedza o krajach anglojęzycznych:

  • rozszerzone zagadnienia ze szkoły podstawowej,
  • wybitne postacie z historii USA i W.Brytanii,
  • wybitni sportowcy Australii, W. Brytanii, Kanady i USA; narodowe dyscypliny sportowe tych krajów, miasta igrzysk olimpijskich, które odbyły się na terenie tych krajów,
  • najsłynniejsi pisarze W. Brytanii i USA i najważniejsze ich dzieła,
  • kraje świata, gdzie język angielski jest językiem ojczystym i językiem urzędowym,
  • zagadnienia geografii krajów anglojęzycznych, ich atrakcje turystyczne.

Klasa 2 gimnazjum

1. Gramatyka:

  • zakres materiału dla szkoły podstawowej i I klasy gimnazjum,
  • czasy: Future continuous i Present perfect continuous, Past perfect simple,
  • strona bierna (present continuous, past continuous, po czasownikach modalnych),
  • porównanie użycia czasów gramatycznych,
  • zdania przydawkowe definiujące i niedefiniujące, zaimki względne,
  • "question tags",
  • zdania warunkowe III typu,
  • "would rather, would prefer",
  • "phrasal verbs",
  • bezokolicznik czy gerund po czasowniku,
  • "enough" z przymiotnikiem i rzeczownikiem, too,
  • przyimek z czasownikiem,
  • czasowniki: "do, make i take",
  • zdania okolicznikowe celu.

2. Funkcje językowe i słownictwo:

  • zgadzanie/ nie zgadzanie się z czyimś zdaniem,
  • udzielanie rad, sugerowanie rozwiązania problemu,
  • środowisko naturalne; zagrożenia i ochrona środowiska; klęski żywiołowe,
  • wyrażanie preferencji,
  • dziedziny kultury, rodzaje muzyki, film, TV, literatura,
  • życie rodzinne i towarzyskie, konflikty i problemy,
  • święta i uroczystości,
  • edukacja, rodzaje szkół,
  • wyrażanie podziękowań i reakcja na nie.

3. Wiedza o krajach anglojęzycznych:

  • rozszerzone zagadnienia ze szkoły podstawowej,
  • wybitne postacie z historii USA i W.Brytanii,
  • wybitni sportowcy Australii, W. Brytanii, Kanady i USA; narodowe dyscypliny sportowe tych krajów, miasta igrzysk olimpijskich, które odbyły się na terenie tych krajów,
  • najsłynniejsi pisarze W. Brytanii i USA i najważniejsze ich dzieła,
  • kraje świata, gdzie język angielski jest językiem ojczystym i językiem urzędowym,
  • zagadnienia geografii krajów anglojęzycznych, ich atrakcje turystyczne.

Klasa 3 gimnazjum

1. Gramatyka:

  • zakres materiału dla szkoły podstawowej i I, II klasy gimnazjum,
  • czas Past perfect continuous,
  • porównanie czasów Past perfect simple i Past perfect continuous,
  • zaimki zwrotne,
  • phrasal verbs - czasowniki wieloczłonowe,
  • konstrukcja "have something done",
  • so i neither/nor, too, either,
  • wyrażenia żalu i życzeń z "I wish", "if only",
  • następstwo czasów i mowa zależna,
  • all / both / neither / none / either,
  • słowa o znaczeniu przeciwnym z przedrostkami: un, im, in, ir, il, dis,
  • przyimek z przymiotnikiem i rzeczownikiem,
  • pytania pośrednie.

2. Funkcje językowe i słownictwo:

  • problemy społeczne, przestępczość,
  • nauka i technika, odkrycia naukowe, technologie informacyjno-komunikacyjne,
  • narzędzia pracy człowieka,
  • wyrażanie żalu, zmartwienia i rozczarowania,
  • wyrażanie zakazów, nakazów, pozwoleń,
  • przewidywanie i podejmowanie spontanicznych decyzji,
  • świat przyrody,
  • człowiek, opis wyglądu i cechy osobowości - zakres rozszerzony,
  • tablice informacyjne,
  • wyrażanie upodobań, chęci, pragnień.

3. Wiedza o krajach anglojęzycznych:

  • rozszerzone zagadnienia ze szkoły podstawowej,
  • wybitne postacie z historii USA i W. Brytanii,
  • wybitni sportowcy Australii, W. Brytanii, Kanady i USA; narodowe dyscypliny sportowe tych krajów, miasta igrzysk olimpijskich, które odbyły się na terenie tych krajów,
  • najsłynniejsi pisarze W. Brytanii i USA i najważniejsze ich dzieła,
  • kraje świata, gdzie język angielski jest językiem ojczystym i językiem urzędowym,
  • zagadnienia geografii krajów anglojęzycznych, ich atrakcje turystyczne.